Banff - Valemount - Reisverslag uit Valemount, Canada van Marijke Zadelhoff - WaarBenJij.nu Banff - Valemount - Reisverslag uit Valemount, Canada van Marijke Zadelhoff - WaarBenJij.nu

Banff - Valemount

Blijf op de hoogte en volg Marijke

04 September 2012 | Canada, Valemount

Alweer zo'n geweldige dag vandaag. Weer ontzettend veel gezien vandaag.

Vanmorgen zijn we vroeg vertrokken, natuurlijk ook omdat er dan het meeste wildllife is, en ook omdat we een hele rit voor de boeg hadden dwars door de rockie mountains. Het eerste stuk in Banff National Park zat weer vol met hertjes, blijft leuk om ze te zien, en zo bang als ze zijn rennen ze weer snel weg. Je kon via 2 routes rijden, de snelle trans canadian highway of bowvalley way, we kozen voor de laatste. Die bracht ons richting Lake Louise, echt prachtig. We hebben zoveel foto's maar met degene die ik upload krijg je alvast een kleine indruk van hoe mooi het hier is.

Na lake louise kom je op de icefields parkway (Jasper National Park), die loopt van Lake Louise naar Jasper. Dit zou de mooiste route zijn die we rijden deze vakantie, en dat klopt helemaal! Overal om je heen, bergen, gletsjers en bergmeren. Helemaal geweldig. Op een gegeven moment kom je bij het hoogtepunt van de route, de athabasca gletsjer die vroeger helemaal tot de weg liep, nu smelt er steeds meer, en best snel ook. Wij hebben eerst zo'n 300 meter omhoog gelopen, dan heb je een uitkijkpunt over de gletjer en mag je eigenlijkniet verder. Wij zagen zoveel mensen bij de gletsjer staan, dus wij zijn over het ''lintje'' gestapt, een klein stukje naar beneden gelopen over rotsen, over kleine watervalletjes en als laatst over een plank over het gletsjer water, en toen stonden we op de gletsjer! We zijn niet gaan lopen zoals veel anderen wel deden maar dat leek ons toch een te grote uitdaging. Maar we hebben in ieder geval op een gletser gestaan! :)

Daarna zijn we weer verder gereden en gestopt bij Sunwapta Falls & Athabasca Falls. Dit zijn echt grote watervallen, wat natuurlijk alleen maar gletsjerwater is. Het verbaasde mij eigenlijk dat er zoveel water vanaf stroomt. Eenmaal bij Jasper aangekomen dachten wij dat we er bijna waren want het was ondertussen al 5 uur, maar dat viel even vies tegen toen we een bord zagen met 'Valemount 120km' erop. Meteen daarna verlieten we de provincie Alberta en reden we Britisch Colombia in. Er stond een groot bord, dat de tijd weer een uur terug moest, dus dat scheelde weer ;). Een vakantie met 3 verschillende tijdzones hadden we nog niet gehad. Langs de weg stond weer een eland die we goed op de foto hebben, deze was totaal niet bang voor ons.

We zitten nu dus in Valemount, om even uit te leggen zitten we dus 120km van Jasper, en daartussen zitten....alleen maar bergen. Valemount heeft 1000 inwoners en in de top 10 things to do staan een picknick en treinen voorbij zien gaan als eerste benoemd :). Maargoed we hebben al gegeten in het hotel, en we kunnen best even een avondje niks gebruiken. Tenminste, we gaan nu eerst nog even een biertje drinken met het andere nederlandse stel, die we 5 keer zijn tegengekomen vandaag haha!

Morgen gaan we weer verder naar Kamloops.
Tot morgen!

• 05 September 2012 - 11:49

Marjolijn:

Het ziet er echt schitterend uit! Super!

We zijn ook erg benieuwd naar alle verhalen en foto's als jullie weer terug zijn!

Groetjes, Marjolijn (en Jordy)

• 05 September 2012 - 15:37

Jan:

Heel erg mooi. Zeker de moeite award.
    Wij zijn net in Nederland aangekomen.