Oahu - Pearl Harbor - Reisverslag uit Oahu Island, Verenigde Staten van Marijke Zadelhoff - WaarBenJij.nu Oahu - Pearl Harbor - Reisverslag uit Oahu Island, Verenigde Staten van Marijke Zadelhoff - WaarBenJij.nu

Oahu - Pearl Harbor

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

09 September 2013 | Verenigde Staten, Oahu Island

We hebben vandaag een hele mooie dag gehad, en we hebben veel gedaan. Vanochtend vroeg zijn we als eerst naar Pearl Harbor geweest.

Pearl Harbor heeft 4 bezienswaardigheden. Het meest bekende is de gezonken USS Arizona, waar een herdenkingsmonument overheen is gebouwd. Omdat dit een officiële herdenk plaats is, was het bezoek hieraan gratis, maar ook erg druk. Wij waren er om 9 uur, en aan de balie kregen we tickets voor 10.45, Uhmm... Dat was niet helemaal ons plan. Gelukkig voordat we het doorhadden waren onze tickets ineens verwisseld voor de boot van 09.30, daar waren we heel blij mee!

Voordat je op de boot gaat heb je eerst een film met veel informatie over de aanval op Pearl Harbor. Heel indrukwekkend en informatief, vooral voor mij, ik sloeg geschiedenislessen liever over vroeger, maar nu is het allemaal heel interessant. Op zondagochtend 7 december 1941 voerde het Japanse leger dus een verrassingsaanval uit op de marinehaven van Pearl Harbor, vanaf deze dag was de VS betrokken bij de 2e Wereldoorlog. De Amerikanen zagen eigenlijk de Japanse vliegtuigen op de radar aankomen, maar dachten dat dit hun eigen vliegtuigen waren die terugkeerden. Niets was minder waar... Bij de aanval is zoveel vernietigd, waaronder 188 vliegtuigen en de 4 slagschepen die zijn gezonken. Eén van die schepen was de USS Arizona, waar we dus zijn geweest. In dit schip zijn maar liefst 1177 mensen omgekomen in 6 minuten tijd, en in totaal kwamen deze dag 2400 mensen om het leven en raakte er 1300 gewond. Terwijl de Japanners maar 29 vliegtuigen verloren en maar 65 Japanners gewond raakten of overleden. Je beseft je pas echt hoe erg dit geweest moest zijn als je daadwerkelijk op de plek bent waar het zich heeft afgespeeld. En dan degene die het hebben overleeft, hebben daarna nog 3,5 jaar in de oorlog moeten vechten voor hun leven.

Nu we toch in de buurt waren, zijn we doorgereden naar Waikiki Beach. Dat wil je natuurlijk ook even gezien hebben. Het was er erg druk, veel en veel drukker dan waar we nu zitten, en meer toeristisch dan waar we nu zitten. Maar wel mooi hoor! We zijn hier niet heel lang gebleven, maar weer teruggereden en een stop gemaakt bij dole plantation. Waar onder andere ananasplantages kunt vinden. We hebben hier een ijsje gehaald met verse ananas, maar helaas Jan, Paul lust ook hier geen ananas. Eenmaal weer vlakbij ons hotel zijn we weer even het strand op gegaan voor de schildpadden, en ze waren er in grote groepen. Alleen hadden ze er geen kracht voor om het water uit te komen...je kan ze ook goed zien in het water maar ze komen af en toe ook uit het water om op te warmen dus gaan we morgen toch even weer kijken.

De rest van de middag hebben we lekker gezwommen bij het zwembad.. Flesje wijn op ons balkon gedronken en zoals elke dag, verse vis als avondeten. En je kan hier ook echt veel sterren zien, we hebben er geen verstand van maar blijkbaar zie je hier de belt of orion, heel veel sterren bij elkaar in ieder geval ;) in Amsterdam zien we bijna nooit sterren. Morgen hebben we nog lekker een hele dag hier, en niks op de planning.

Slaap lekker x

• 10 September 2013 - 10:16

Bruina Cieraad.:

Wij zagen echt te wachten op je mail, met de foto,s van Pearl Harbour.
    Indrukwekkend allemaal he.
    Waikiki Beach vonden jullie te druk!!
    Is veel toeristiser als waar jullie zitten he!!
    Wij vonden het Ananasijs wel lekker, maar Marijke het scheelde weer, had jij het hele ijsje.
    Geniet morgen nog maar van jullie laatste dag.

• 10 September 2013 - 10:42

Thomas:

He!

Ziet er gaaf uit hoor, mooi daar in Hawaii. Pearl Harbour lijkt me erg indrukwekkend.
    Eten ziet er lekker uit op die laatste foto haha

Geniet er nog even van!

• 10 September 2013 - 16:45

Jan:

Wel als Paul ananas op Hawaii niet lust zou ik het maar opgeven, dan zal hij het nooit lekker vinden.....

• 10 September 2013 - 16:48

Jan:

Gek, ik had veel meer geschreven en komt er niet op.
    Pearl Harbor is erg indrukwekkend, de laatste keer waren wij daar met Bruina en Gerard, ik vond het nieuwe museum erg mooi. Lekker vis gegeten zie ik, is de beste plaats in de wereld om dat te doen. Geniet nog maar lekker.

• 10 September 2013 - 17:33

Ger:

Wat indrukwekkend. En Marijke, nu heb je wel goed opgelet haha. Alles komt toch nog goed.
    Wat een mooie schildpadden. Bijzonder.
    xxx

• 10 September 2013 - 17:56

Reina:

ja, indrukwekkend he en inderdaad heb je weer veel info beschreven.
    Waikiki is wel gezellig om door te lopen, maar bij jullie zal het zeker rustiger zijn.
    Paul, wat een geluk voor je dat je Jan zijn speciale ananas toetje wel op at ;-)
    nog een heerlijke dag vandaag...

• 10 September 2013 - 18:57

Coen:

hallo daar,

Wat een leuk verhaal en wederom mooie foto's. En Marijke, je hebt het verdiend, binnenkort met je vader naar het oorlogsmuseum Hartenstein in Oosterbeek. Zo'n muur met namen is indrukwekkend als je weet dat het zo veel mensen betreft en daar de leeftijd ook nog bij staat. Goed om geweest te zijn.
    Ik begrijp dat onze garnalen-eter het ook naar zijn zin heeft. Oh wat een vis zeg als ik het zo lees. Hoe mooi kan het leven zijn. Geniet er lekker van samen. een dagje niks hoeven is ook lekker. Nou tot het volgende verhaal. Doei.